Dieta eliminacyjna

Dieta eliminacyjna przy nietolerancjach pokarmowych

Choć często mylona z alergiami pokarmowymi, nietolerancja na niektóre pokarmy spożywcze jest czymś nieco innym. Ujawnia się ona bowiem nie od razu, ale nawet po kilku dniach po spożyciu nietolerowanego przez organizm produktu. Stąd też czasem dość trudno jest ją wykryć. Kiedy się to uda, najbardziej skuteczną metodą walki z nietolerancją staje się dieta eliminacyjna.

Jak objawia się nietolerancja pokarmowa?

Na początku warto zaznaczyć, że alergia angażuje ludzki układ autoimmunologiczny, natomiast jeśli chodzi o nietolerancję, to reakcja na dany pokarm zachodzi bez udziału tego układu. Jest ona zaś wynikiem braku enzymów, które odpowiadają za rozkładanie laktozy, fruktozy albo histaminy. Wystąpienie nietolerancji oznacza, że układ pokarmowy nie toleruje jakiegoś pokarmu (lub innego produktu spożywczego). Przyjmowanie takich pokarmów może wtedy spowodować w organizmie pojawienie się poważnych chorób. Do objawów nietolerancji można zaliczyć brak energii i ciągłe zmęczenie oraz zaburzenia snu, bóle mięśni i migreny, ale też: zatrzymanie wody w organizmie, zaparcia lub wzdęcia, biegunki, częste zapalenia zatok.

U osoby z nietolerancją pokarmową pojawić się może nawet: zespół nadwrażliwego jelita, astma, atopowe zapalenie skóry czy łuszczyca, egzema lub pokrzywka. W skrajnych przypadkach mogą wystąpić problemy z poczęciem i utrzymaniem ciąży, problemy reumatologiczne czy stany depresyjne. Zazwyczaj wykrywanie i „leczenie” tolerancji metodą prób i błędów nie przynosi pożądanych skutków. Najbardziej skuteczne staje się przeprowadzenie odpowiedniego testu, obecnie jednym z najlepszych jest tzw. test „food detective”. Jeśli chodzi zaś o najbardziej skuteczny sposób walki z nietolerancją, jest nim dieta eliminacyjna.

Dieta eliminacyjna na czym polega?

Zadaniem takiej diety jest wyłączenie z jadłospisu produktów i pokarmów nietolerowanych przez organizm. Bardzo ważne jest jednak to, ze dieta eliminacyjna w nietolerancji pokarmowej była stosowana w oparciu o wskazania medyczne. Wymusza ona modyfikację dotychczasowego jadłospisu, a zarazem musi uwzględniać zalecenia żywieniowe dla posiadanej przez daną osobę jednostki chorobowej. Stąd też rodzaj diety i jadłospis w diecie eliminacyjnej najlepiej skonsultować z dietetykiem, bo będzie to najbardziej bezpieczne dla organizmu. Źle dobrana dieta eliminacyjna może powodować znaczne obniżenie ilości spożywanych kalorii, ale też niedobór składników odżywczych, a co z a tym idzie – pogorszenie stanu zdrowia i samopoczucia.

Kiedy w grę wchodzi dieta eliminacyjna co jeść staje się jednym z najważniejszych problemów. Jest to zaś zależne od tego, co wykazały testy. Najczęściej z diety trzeba eliminować produkty z: laktozą, pszenicą, glutenem albo drożdżami. Oczywiście zazwyczaj te nietolerancje nie występują razem. Aby wyeliminować niepożądane pokarmy (albo ich części), należy uważnie czytać etykiety produktów spożywczych, pomóc może też gotowanie posiłków w domu. Dieta eliminacyjna nie wyleczy z nietolerancji, ale pozwoli na zlikwidowanie jej przykrych objawów (związanych z m.in. z układem pokarmowym, samopoczuciem czy zmianami skórnymi). Bardzo ważne jest także to, że spożywanie pokarmu nietolerowanego przez organizm mogłoby wywołać poważne problemy zdrowotne, a dieta eliminacyjna pozwala tego uniknąć.